Käytämme evästeitä (omat ja kolmansien osapuolten palveluntarjoajat, kuten Google Analytics.), jotta voisimme käyttää verkkosivustoja ja räätälöidä palvelumme sinun vaatimustesi mukaan. Verkkosivujen jatkokäyttöön asetetaan vain teknisesti välttämättömät evästeet, kaikki evästeet (myös markkinointievästeet) otetaan hyväksynnällä käyttöön. Suostumuksesi on vapaaehtoinen, ja se voidaan peruuttaa milloin tahansa tulevaisuudessa.

Lisätietoja tietosuojavakuutuksessamme.

Hyväksy

CLAAS POWER SYSTEMS

Nerokasta voimaa.

Täysin uusi voimansiirto. CLAAS POWER SYSTEMS (CPS) kohdalla kyse on koko voimansiirtojärjestelmän yksittäisten komponenttien täydellisestä yhteistoiminnasta.

CLAAS POWER SYSTEMS

Nerokasta voimaa.

Täysin uusi voimansiirto. CLAAS POWER SYSTEMS (CPS) kohdalla kyse on koko voimansiirtojärjestelmän yksittäisten komponenttien täydellisestä yhteistoiminnasta.

Tutkimus, johon CLAAS osallistuu

CLAAS POWER SYSTEMS on paljon muuta kuin moottorien „polttoaineen säästäjä“. CPS tarkastelee aina koko mekanisointiprosessia maataloudessa. Miten IT ja "älyviljely" myötävaikuttavat siihen? Tässä kolme esimerkkiä:

iGreen tutkimusohjelma.

Miten IT lisää maatalouskoneiden tehokkuutta? IGreen-hankkeella liittovaltion koulutus- ja tutkimusministeriö (BMBF) edistää maatalouden sijaintipohjaista maatalousalan palvelu- ja osaamisverkostoa, maatalousmaan viljelemiseksi tehokkaasti sekä resurssi- ja ympäristöystävällisesti. Mukana ovat kaikki johtavat maatalouskoneiden valmistajat, tietenkin myös CLAAS. Osana tutkimusohjelmaa testaamme, kuinka CLAAS-koneet ja niiden prosessorit voidaan optimaalisesti integroida iGreen-verkkoon. Hans-Peter Grothaus koordinoi projektiosuutta CLAAS'in puolesta. Hänelle IT-käytön tuoma tuottavuus on etusijalla: "Kyse on tuottavuuden parantamisesta, ei ainoastaan maatalouskoneen suunnittelua parantamalla, vaan myös integroimalla se IT-prosesseihin. Laaja tietotaitomme ajoneuvojen oman elektroniikan ja ohjelmistojen kehittämisen alalla auttavat meitä ymmärtämään, että maatalouden prosessit eivät ole erillisiä, vaan integroituja prosesseja. Se on myös asiakkaidemme etujen mukaista."

Robot2Business tutkimusohjelma.

Robotit ovat tulossa myös maatalouteen. Miltä tämä voi näyttää tulevaisuudessa, osoittaa liittovaltion talous- ja teknologiaministeriön (BMWi) rahoittama tutkimusprojekti, Robot2Business (R2B). CLAAS'in kannalta sitä voidaan pitää iGreenia alustavana projektina. Tulevaisuuden maatalouskoneet järjestäytyvät itsenäisesti, viljelijän töiden helpottamiseksi. Tätä varten ne vaihtavat automaattisesti tietoja muiden koneiden kanssa IT-järjestelmän kautta, dokumentoivat tehdyn työn, antavat ohjeet tarvittavista huoltotoimista ja varoittavat esteistä. Liiketoimintaprosessien automatisointi yksinkertaistaa päätöksiä päivittäisessä työssä ja säästää koneen käyttöaikaa - ja siten polttoainetta. Ja: erityisesti maatalous tulisi olla riippumaton odottamattomista, esim. teknisistä vioista tai sääolosuhteista. CLAAS on ottanut tärkeän roolin R2B'n kohdalla, aktiivisen, automaattisen maatalouden kehittämisen tukemisessa.

"Maatalous-, rakennus- ja palveluelinkeinon liiketoimintaprosesseja uhkaa ulkoiset, ennakoimattomat vaikutukset, kuten sää. Tämän dynamiikan hallitseminen on tutkimuksen painopiste", sanoo projektijohtaja Thilo Steckel CLAAS'ilta. "Tavoitteenamme on luoda verkkopohjainen viestintäalusta, joka automaattisesti toteuttaa käynnissä olevat ja dynaamiset prosessit ja auttaa siten välttämään odottamattomista tapahtumista johtuvia taloudellisia riskejä."

SimoBIT rahoitusaloite.

Toiminta, kuten Robot2Business, tapahtuu Saksan hallituksen IT-rahoitusaloitteen SimoBIT puitteissa. SimoBIT'in yleisenä tavoitteena on lisätä maatalousyritysten tuottavuutta ja kilpailukykyä, maatalouden tarpeisiin räätälöityjen IT-prosessien avulla. Se keventää viljelijän päivittäistä työtä. Esimerkiksi koneketjujen kanssa pellolla tapahtuvan yhteistyön tai ajosuunnittelun optimoinnin avulla. Siemens IT Solutions kaltaisten yritysten lisäksi CLAAS on mukana liittohallituksen teollisena kumppanina.

Biotalouden tutkimusstrategia.

Käytössä olevat hybridiratkaisut.

Hybridiratkaisuista tulee yhä mielenkiintoisempia hyvin paikallisesti käytetyissä rakennusalan koneissa. Mitsubishi Heavy Industries on kehittänyt käyttövoimajärjestelmän, joka koostuu tehokkaasta litium-ioni-akusta, dieselmoottorista, kahdesta induktiomoottorista ja muuntimesta. Münchenin Bauma 2010 -näyttelyssä yritys esitteli haarukkatrukin, joka tällä yhdistelmällä on 39 prosenttia tehokkaampi kuin perinteiset polttomoottorikäyttöiset trukit. Rakennuskonevalmistaja BOMAG on kehittänyt hybridikäytöllä varustetun kenttätestauskoneen, joka sisältää perinteisten käyttöelementtien lisäksi sähkömoottorin/generaattorin, tehokkaan akun ja siihen liittyvän tehoelektroniikan. Suurtehoakkua ladataan generaattorilla, esimerkiksi jarruttamalla tai kytkemällä tärinä pois päältä, mutta ennen kaikkea dieselmoottorin tuottaman tehon ja kulutetun tehon erotuksella. Voidaan sanoa, että käyttämätön energia tallennetaan. Tehohuiput kompensoidaan sillä, että sähkömoottori ottaa tarvittaessa energiaa akusta ja tukee pääkäyttöä. Tällä konseptilla suunnittelijat pystyivät alentamaan pääkäyttömoottorin teholuokkaa. Kaiken kaikkiaan tämä vähentää polttoaineen kulutusta - BOMAG'in mukaan ensimmäiset testit osoittivat, että polttoainesäästöt olivat jopa 30 prosenttia.

Dieselsähköiset voimanlähteet maastoajoneuvoihin.

Diesel-sähkökäyttö on toinen ratkaisu. Tällöin moottorin yhteydessä on käytännössä voimalaitos mukana - eli generaattori, jota moottori käyttää. Dresdenin tutkijat haluavat tällä hetkellä tehdä maatalouskoneista hiljaisempia ja tehokkaampia sähkökäyttöjen avulla. He ovat tätä varten kehittäneet dieselsähkökäyttöisen järjestelmän, joka dieselmoottorin käyttämä generaattori syöttää sisäistä sähköjärjestelmää, joka puolestaan käyttää traktorin neljää pyörää. Tämä hybriditraktori saavuttaa tutkijoiden mukaan erittäin korkean hyötysuhteen. On muitakin etuja: Neljän pyörän erillisveto tarkoittaa, vähentyneen rengaskulutuksen lisäksi, että toleranssit erikokoisille pyörille ovat suurempia. Jokaisen pyörän aktiivinen pitovalvonta suojaa maaperää ja lisää traktorin vetotehoa", kertoo maatalouden systeemitekniikan professori Thomas Herlitzius. Rakennuskoneiden valmistajat ovat askeleen edellä erittäin paikallisen käytön ansiosta ja ovat esittäneet ensimmäisiä tuloksia. Esimerkiksi Caterpillar on julkaissut ensimmäisen 175 kW diesel-sähköisen D7E-telaketjutraktorin. Sen moottori käy ajonopeudesta ja kuormituksesta riippumatta kulutuksen kannalta 1800 r/min optiminopeudella ja parannetulla hyötysuhteella.

Vaihtoehto dieselmoottorille?

Vaihtoehtoisten polttoaineiden suhteen on erilaisia mahdollisuuksia: Biokaasu on ratkaisu, johon esimerkiksi eräs valmistaja panostaa. Äskettäin yritys esitteli biokaasukäyttöisen traktorin. Ajoneuvon käyttö on helppo: Tekemättä muutoksia alkuperäiseen moottoriin, 70–80 prosenttia tehosta tuotetaan biokaasulla. Kahdella polttoaineella käyvä moottori toimii kuin dieselmoottori. Kaasu johdetaan moottoriin imuilman mukana ja palaminen alkaa, kun palotilaan ruiskutetaan pieni määrä dieselpolttoainetta. Ellei biokaasua ole saatavissa, käy moottori kokonaan dieselpolttoaineella. Biokaasusäiliön tilavuus on 170 litraa, joka 200 bar'in paineella vastaa n. 30 litraa dieselpolttoainetta. Se riittää kolmeksi - neljäksi käyttötunniksi.