Käytämme evästeitä (omat ja kolmansien osapuolten palveluntarjoajat, kuten Google Analytics.), jotta voisimme käyttää verkkosivustoja ja räätälöidä palvelumme sinun vaatimustesi mukaan. Verkkosivujen jatkokäyttöön asetetaan vain teknisesti välttämättömät evästeet, kaikki evästeet (myös markkinointievästeet) otetaan hyväksynnällä käyttöön. Suostumuksesi on vapaaehtoinen, ja se voidaan peruuttaa milloin tahansa tulevaisuudessa.

Lisätietoja tietosuojavakuutuksessamme.

Hyväksy

CLAAS POWER SYSTEMS

Nerokasta voimaa.

Täysin uusi voimansiirto. CLAAS POWER SYSTEMS (CPS) kohdalla kyse on koko voimansiirtojärjestelmän yksittäisten komponenttien täydellisestä yhteistoiminnasta.

CLAAS POWER SYSTEMS

Nerokasta voimaa.

Täysin uusi voimansiirto. CLAAS POWER SYSTEMS (CPS) kohdalla kyse on koko voimansiirtojärjestelmän yksittäisten komponenttien täydellisestä yhteistoiminnasta.

Vaihtoehtoiset polttoaineet

EU haluaa vähentää hiilidioksidipäästöjä 20 prosentilla koko Euroopassa vuoteen 2020 mennessä. Myös maatalouden on vähennettävä hiilidioksidipäästöjä. Maa- ja metsätalous vastaa kuudesta prosentista kaikista kasvihuonepäästöistä. Käyttämällä vaihtoehtoisia voimanlähteitä ja uusiutuvia polttoaineita, kuten biodieseliä, bioetanolia ja biokaasua, kasvihuonekaasut ja epäpuhtaudet voidaan välttää.

Biokaasu.

Biokaasu on ratkaisu, johon esimerkiksi eräs valmistaja panostaa. Äskettäin yritys esitteli biokaasukäyttöisen traktorin. Ajoneuvon käyttö on helppo. 70–80 prosenttia tehosta tuotetaan biokaasulla tekemättä muutoksia alkuperäiseen moottoriin. Kahdella polttoaineella käyvä moottori toimii kuin dieselmoottori. Kaasu sekoitetaan imuilman joukkoon. Palaminen alkaa, kun palotilaan ruiskutetaan pieni määrä dieselpolttoainetta. Ellei biokaasua ole saatavissa, käy moottori kokonaan dieselpolttoaineella. Toinen valmistaja ilmoittaa, että jo nyt kaikkien kyseisten maatalouskoneiden moottoreita voitaisiin käyttää 100-prosenttisesti biodieselillä ilman kalliita muutoksia.

Myrkkyjä katalysaattorissa.

Myös biodieselin käytöllä on varjopuolensa. "Agrar heute" -lehden verkkolehti kertoi kesällä 2012, että puhtaan biodieselin markkinat ovat kaventuneet. Tämä ei johdu kilpailukyvyn puutteesta aseman pumpulla, vaan teknisistä esteistä. Esimerkiksi moottorivalmistaja Deutz ei ole hyväksynyt 100 % biodieselin käyttöä linja- ja kuorma-autojen TCD 2013 4V -moottoreissa, vaan ainoastaan 30-prosenttisena seoksena. Syyksi Kölniläisyritys oli ilmaissut huolensa pakokaasujen jälkikäsittelyn katalysaattorin toiminnasta. Lehti jatkaa edelleen, "Biodieselin ongelmakohdat katalysaattorissa ovat fosfori, alkaliset aineet natrium ja kalium sekä maa-alkalimetallit magnesium ja kalsium". Nämä katalysaattorimyrkyt voivat tukkia katalysaattorin aktiiviosat.