Käytämme evästeitä (omat ja kolmansien osapuolten palveluntarjoajat, kuten Google Analytics.), jotta voisimme käyttää verkkosivustoja ja räätälöidä palvelumme sinun vaatimustesi mukaan. Verkkosivujen jatkokäyttöön asetetaan vain teknisesti välttämättömät evästeet, kaikki evästeet (myös markkinointievästeet) otetaan hyväksynnällä käyttöön. Suostumuksesi on vapaaehtoinen, ja se voidaan peruuttaa milloin tahansa tulevaisuudessa.

Lisätietoja tietosuojavakuutuksessamme.

Hyväksy

CLAAS POWER SYSTEMS

Nerokasta voimaa.

Täysin uusi voimansiirto. CLAAS POWER SYSTEMS (CPS) kohdalla kyse on koko voimansiirtojärjestelmän yksittäisten komponenttien täydellisestä yhteistoiminnasta.

CLAAS POWER SYSTEMS

Nerokasta voimaa.

Täysin uusi voimansiirto. CLAAS POWER SYSTEMS (CPS) kohdalla kyse on koko voimansiirtojärjestelmän yksittäisten komponenttien täydellisestä yhteistoiminnasta.

Vaihtoehtoinen voimansiirto. Polttomoottorin aikakausi alkaa olla lopuillaan?

Alalla jatketaan keskustelua SCR-tekniikan tai EGR-tekniikan käytöstä. Nykyään maataloustekniikan tutkimuksessa keskitytään yhä enemmän vaihtoehtoisiin ja vähäpäästöisiin voimanlähteisiin, kuten hybridiratkaisut, biodieselvaihtoehdot ja sähkökäyttö. Polttokennojen tutkimukseen kiinnitetään tällä hetkellä erityistä huomiota. Erityisesti vetyteknologian osalta monet asiantuntijat näkevät tämän vaihtoehdon toteutumisen lähitulevaisuudessa realistisena. Toisin sanoen: teknologiamuutos on alkanut.

Uudet voimanlähteet.

Jäähyväiset polttomoottorille vaikuttavat tiettyihin asioihin, myös pellolla. Hybridiratkaisut, dieselsähkövoimanlähteet ja sähkömoottorit ovat aina olleet tärkeitä maataloudessa. Ensimmäiset mallit ja prototyypit osoittavat jo tien tulevaisuuteen.

Sähkötraktorit.

Kovin suurta euforiaa, etenkään sähkökäytön osalta, ei ole vielä näkynyt. Kaupallisesti kannattavien e-ratkaisujen esittelyyn kuluu vielä jonkin aikaa. Sitä vastoin korkeakouluissa ja yrityksissä tapahtuva kehitystyö on täydessä vauhdissa. "Erityisesti traktorit käyttävät tulevaisuudessa pistorasian sähköenergiaa", sanoo Tres Dresdenin maatalousjärjestelmätekniikan professori Thomas Herlitzius. Sähkökäyttöiset voimanlähteet ovat vaihtoehto hydrauliikalle, sillä Herlitziuksen mukaan ne takaavat "paremman ohjattavuuden ja säädettävyyden ja tehokkaan tilan käytön sekä suuremmat hyötysuhteet." Lisäksi sähkökäyttö estää öljyvuodot hydraulisten yksiköiden kytkentä- ja irrotusprosessien aikana ja vähentää riskejä hydrauliikan nesteiden käsittelyssä.

Hybridiratkaisujen suuret energiavaraajat.

Puhtaan sähkömoottorin lisäksi tutkitaan parhaillaan voimaperäisesti ajovoimansiirron hybridisovelluksia. Ajovoimansiirron hybridisovellukset voidaan toteuttaa joko sähkö- tai hydraulikäyttöisinä. Hybridiratkaisujen toteuttamista käytännössä testataan parhaillaan Kölnin ammattikorkeakoulussa. Reininmaat käynnistivät kesäkuussa 2010 yhdessä teollisuuden ja tieteen yhteistyökumppaneiden kanssa Lib-OFF-Road -hankkeen". Tavoitteena on kehittää energiatehokkaita ja ilmastoystävällisiä voimanlähdekonsepteja maastoajoneuvoihin, mutta myös rakennus-, maa- ja metsätalouskoneisiin. Ajovoiman lisäksi on tärkeää myös testata työvälineiden voimanlähteet, sillä ne kuluttavat paljon lisäenergiaa. Se on myös hybridilaitteiden heikkous: ne vaativat suurikokoisen energiavaraajan. Sitä on nyt kehitettävä edelleen teknisesti.

Dieselsähköiset voimanlähteet maastoajoneuvoihin.

Houkuttelevana vaihtoehtona dieselsähkökäyttöiset voimanlähteet valtaavat parhaillaan alaa. Moottorin yhteydessä on käytännössä voimalaitos mukana - eli generaattori, jota moottori käyttää. Dresdenin tutkijat haluavat tällä hetkellä tehdä maatalouskoneista hiljaisempia ja tehokkaampia sähkökäyttöjen avulla. He ovat tätä varten kehittäneet dieselsähkökäyttöisen järjestelmän, joka dieselmoottorin käyttämä generaattori syöttää sisäistä sähköjärjestelmää, joka puolestaan käyttää traktorin neljää pyörää. Tämä hybriditraktori saavuttaa tutkijoiden mukaan erittäin korkean hyötysuhteen. On muitakin etuja. Neljän pyörän erillisveto tarkoittaa, vähentyneen rengaskulutuksen lisäksi, että toleranssit erikokoisille pyörille ovat suurempia. Jokaisen pyörän aktiivinen pitovalvonta suojaa maaperää ja lisää traktorin vetotehoa", kertoo maatalouden systeemitekniikan professori Thomas Herlitzius.