CEMOS traktoreille.

Voiko traktori tehdä kuljettajastaan paremman? DLG testasi asian

CEMOS traktoreille.

Voiko traktori tehdä kuljettajastaan paremman? DLG testasi asian

CEMOS-kuljettajat ovat lyömättömiä.

CEMOSin edut.

  • Vähemmän renkaiden kulumista
  • Maaperän tiivistyminen vähenee optimoidun rengaspaineen ansiosta
  • Vähäisemmät käyttökustannukset suuremman hehtaaritehon ansiosta
  • Koneen koko potentiaalin hyödyntäminen
  • Työkoneen vähäisempi kuluminen (auran säätöavustin)
  • Käytöstä aiheutuvien CO2-päästöjen vähentyminen
Riippumattoman Deutsche Landwirtschafts-Gesellschaft -testauslaitoksen (DLG, Saksan Maatalousyhdistys) testaama ja hyväksymä, saanut testimerkinnän ”DLG:n hyväksymä”:
  • Jopa 16,3 % suurempi teho hehtaaria kohden (ha/h)
  • Jopa 16,8 % vähäisempi polttoaineenkulutus (l/ha)
  • Kahdeksan kymmenestä testiin osallistuneesta pystyi vähentämään polttoaineen kulutusta ja samanaikaisesti lisäämään työtehoa hehtaaria kohden

Interaktiivinen maaperänsuojaus.

Ensimmäisen hopeamitalin sai integroitu maaperän tiivistymisriskianalyysi itseoppivassa, kuljettajaa avustavassa ja prosessia optimoivassa Traktorien CEMOS ‑järjestelmässä. Tiivistymisriskin laskenta pohjautuu tieteellisiin kenttäkokeisiin ja laskentakaavoihin, jotka on kehittänyt Bernin ammattikorkeakoulu (BFH-HAFL) yhteistyössä Agroscope Reckenholzin tutkimusinstituutin, tanskalaisen Aarhusin yliopiston sekä ruotsalaisen University of Agricultural Sciences (SLU) ‑yliopiston kanssa.

Terranimo®-hankkeessa korkeakoulut ja instituutit toivat tutkimustulokset yhteen, ja niistä tehty verkkopohjainen sovellus on kaikille vapaasti saatavilla. Uutuuskomissio arvioi CEMOSin lisähyödyt positiivisiksi, sillä ammattitietous integroidaan maatalouskoneeseen ilman että kuljettajan täytyy itse syöttää lisätietoja. CEMOS käyttää tietoja jo valmiiksi. CEBIS-terminaalin ilmoituksesta kuljettaja saa tiedon, onko hänen käyttämällään traktori-työkoneyhdistelmällä riski aiheuttaa maaperän tiivistymistä nykyisillä maaperäolosuhteilla. Jos optimointiin tehdään säätöjä, ne näkyvät suoraan toiminnon senhetkisessä riskiarviossa.

DLG-sertifiointi.

Haastoimme vuoden 2019 Agritechnica-messujen aikana ja niiden jälkeen asiakkaamme ja messuvieraat kaksintaisteluun Traktorien CEMOS ‑järjestelmää vastaan: lähtökohtana oli ammattilaiskuljettajat vastaan ammattilaisjärjestelmä.

CEMOS-kaksintaisteluhaasteen jälkeen suuresta hakijajoukosta valittiin neljästä Euroopan maasta kymmenen erityisen kokenutta maatalousyrittäjää ja traktorinkuljettajaa. CEMOS-kaksintaistelu järjestettiin syyskuussa 2020 maatilalla Itä-Saksassa.

Georg Schuchmann Saksan maatalousyhdistyksen (DLG) tekniikan ja laitteiden testauskeskuksesta tarjosi objektiiviset testiolosuhteet. Hän mittasi nopeuden, polttoaineen kulutuksen, tehon hehtaaria kohden, työskentelysyvyyden ja työn laadun kunkin testiajon aikana. DLG:n valvonnan alla sekä kuljettajat että kuljettajan CEMOS-avustinjärjestelmä pääsivät näyttämään parhaat puolensa. CEMOS varmisti siten merkinnän ”DLG:n hyväksymä”. DLG vahvisti CEMOSin vaikutuksen maanmuokkauksessa (polttoainesäästö jopa 16,8 %) ja hehtaaritehoon (jopa 16,3 % tehokkaampi). Kahdeksan kymmenestä testiin osallistuneesta pystyi vähentämään polttoaineen kulutusta ja samanaikaisesti lisäämään hehtaaritehoa.

Virallinen testiraportti on luettavissa täällä


Kuljettajan avustinjärjestelmä

CEMOS oppii ja opettaa.

CEMOS on itseoppiva kuljettajan avustinjärjestelmä. Ensimmäisenä ja ainoana markkinoilla olevana järjestelmänä se optimoi sekä traktorin että työkoneet, kuten kultivaattorit ja aurat. Se auttaa kuljettajaa säätämään lisäpainotusta ja säätämään rengaspaineita.


Hof Wiesbyll – CEMOS-asiakas alusta alkaen

Innostaa työnjohtoa ja kuljettajia.

”CEMOS innostaa minua.”

”Sen huomaa myös lompakossa.”

”Käyttöpainot ovat vähentyneet.”